Gode råd

Gode råd til hurtigt at finde ind til din ro i din hverdag.

SKAB RO I DIG PÅ 2 MINUTTER


Hvis arbejdsopgaverne hober sig op, og du har svært ved at bevare overblikket, er her en lille øvelse, der hurtigt kan skabe ro i dig og dermed give dig overblik:

  • Træk vejret ind mens du roligt tæller til tre.
  • Hold en pause i åndedrættet, mens du tæller til tre.
  • Pust ud, mens du tæller til tre.
  • Hold en pause, mens du tæller til tre osv.

Lav øvelsen i 2-5 minutter, og fortsæt dit arbejde mere konstruktivt._

_____________________________________________________________________________________

BEVIDSTHED OM DIG SELV


Få en bedre dag ved at være bevidst om, hvordan du egentlig har det.

  • Så når du ser dig selv i spejlet og kigger på det ydre, kig da også på det indre.
  • Spørg dig selv, hvordan du har det – og mærk godt efter hvilke følelser, der er i dig
  • Når du har mærket dine følelser, så erkend, accepter og forhold dig til dem – vær tro mod dem
  • Og meddel evt. din omverden, hvordan du har det, så dem omkring dig kan tage evt. hensyn

________________________________________________________________________________________

7 MINUTTER TIL DIG SELV


Brug 7 minutter på dig selv hver dag.

  • I de 7 minutter skal du sætte dig ned og bare være sammen med dig selv og dit indre liv.
    Luk dine øjne og bare tillad alt det, du oplever, at være der, uden at diskutere med dig selv.

Du kan evt. indstille alarmen på din telefon til 7 minutter.

________________________________________________________________________________________

KOM TIL STEDE OG BLIV BEDRE TIL AT HANDLE


Vælg et sted i naturen, hvor du vil gå

  • Gå turen langsommere, end du ellers ville gøre og vær bevidst om de skridt, du tager.
  • Dvs. have din opmærksomhed på dine fødder og deres berøring med det underlag, du træder på.

________________________________________________________________________________________

TRÆNING I AT VÆRE TIL STEDE I NUET


Det kan være svært at være til stede i Nuet – være 100% opmærksom på det, du gør/på de mennesker, der er omkring dig. Så her en lille nem træningsøvelse:

  • At spise i stilhed er et godt sted at starte i forhold til træning i at være 100% der, hvor man er, fordi det er meget konkret at være sammen med det, du spiser.
  • Spis langsommere
  • Og vær opmærksom på det at se og dufte
  • Hav din bevidsthed i munden, når du tygger
  • Nyd smagen
  • Og vær opmærksom på det at synke maden

Velbekomme

________________________________________________________________________________________

GØR DIG KLAR TIL AT SOVE


Det er vigtigt at gøre sig klar til at sove, da det skaber en ”billet” til det sted, du rejser til, når du sover.

  • Sørg for at der er luftet ud der, hvor du sover.
  • Ryd op, så der er hyggeligt. Fjern al støj (rod, bøger m.m.).
  • Lav en lille meditation – forestil dig at du omslutter hele din krop med et blåt lys.
  • Og tænk så på noget rart.

Sov godt

________________________________________________________________________________________

FIND ET STED I NATUREN


Gå ud i en skov.

  • Slip det, du tror, du skal og bare følg din intuition i forhold til, hvor du skal gå hen (gå uden at tænke).
  • Når du har fundet stedet (mærker at du ikke skal gå længere), så sæt dig her i min. 10 minutter
  • Og bare vær stille og mærk.

________________________________________________________________________________________

KOM TIL STEDE I DIT LIV – OG MØD ALT I LIVET, SOM DET ER


Nogle gange kan det være svært at være til stede, der hvor man er, og dermed svært at reagere på det, der sker i vores liv. Så her et par råd, der kan hjælpe dig til at komme til stede, der hvor du er.

  • Start med at øve dig i at være til stede i de praktiske ting, du gør. Det kan være at: lave mad, støvsuge o. lign. Fokuser på det, du laver, tænk kun på det og lav overhovedet ikke andet samtidig.
  • Giv dig tid til dig selv – bare 10-15 min. hver dag uden input af nogen art, mens du giver dig selv lov til at mærke, hvordan du har det. Det kan gøre underværker i din evne til tilstedeværelse og ikke mindst i at være bevidst om dine egne ønsker og behov.

________________________________________________________________________________________

EN GOD SØVN


Sørg for frisk luft på en gåtur hver dag.

  • Spis sundt og drik 2 liter vand om dagen.
  • Find ud af hver aften, inden du skal sove, hvad du ikke har fået gjort og sagt.
  • Skriv det ned og beslut dig for at gøre det i morgen.

________________________________________________________________________________________

KOM IND I DIG


Start med at tage nogle dybe vejrtrækninger

  • Begynd derefter i en god rytme at trække vejret således:
  • Indånding, pause i vejrtrækningen, udånding, pause i vejrtrækningen, indånding osv.
  • På indåndingen siger du for dig selv: ”Jeg vil ind i mig”
  • I pausen siger du: ”Jeg ER i mig”
  • På udåndingen siger du: ”Jeg vil være i mig”
  • Hold dernæst en pause af samme længde som din indånding, pause og udånding

Fortsæt sådan i ca. fem minutter og mærk roen, der er kommet til stede i dig.

________________________________________________________________________________________